Subject: FW: Laste psühhiaatrilise abi kättesaadavuse puudumine
From: "SM kantselei info" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Mon, 13 Jan 2025 10:43:03 +0200

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]>  <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Sent: Monday, January 13, 2025 7:59 AM
To: Anniki Lai - SOM <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Cc: 'Elle-Mall Sadrak' <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Subject: Laste psühhiaatrilise abi kättesaadavuse puudumine

Lgp. Anniki Lai

Sotsiaalministeeriumi(SM) terviseala asekantsler

     Eesti Perearstide Selts (EPS) on mures laste psühhiaatrilise abi
kättesaadavuse osas Põhja-Eestis.  Enamuses perearstide poolt saadetud
E-konsultatsioonidest vastatakse vastutustundetult, sisulist erialalist
koostööd ei toimu. Perearstide roll on märgata laste vaimse tervise
probleeme ning vajadusel täpsustada diagnoose ning ravi vajadusel
juhinduda lastepsühhiaatrite suunistest (ravjuhistest tulenevalt).

EPS pöördus selle murega Tervisekassasse (TK).  Laste vaimse tervise teema
on aegkriitiline, ei ole võimalik loota  TK lisahangetele, sest teenuseid
reaalselt ei osutata.

TK lepingus on sätestatud teenuste kättesaadavus, aga reaalselt saabunud
psühhiaatrite e-konsultatsioonide vastused osutavad süsteemsele
probleemile. Siinkohal näited erinevate TTO-de poolt saadetud vastustest,
mis viimasel ajal on saabunud :

-Kahjuks ei ole MPPK OÜ-l võimalik pakkuda patsiendile järgmise 4 kuu
jooksul vastuvõtuaega, kuna puudub selleks vajalik tööjõuressurss. Meil on
kohustus jätkata ravil olevate ja juba järjekorda registreeritud
patsientide ravi ning  vastavalt töölepingu seaduse 3. jagu "Töö- ja
puhkeaeg" ja 4. jagu "Puhkus" ning kollektiivlepingus sätestatule ei ole
MPPK OÜ-l õigust kohustada töötajaid töötama rohkem kui kokkulepitud
tööaja norm ette näeb.

Lugupidamisega, Piret Visnapuu-Bernadt

-Konkreetsete ravisoovituste tegemine on võimalik seeejärel kui diagnoos
on selgunud. Pikkade ootejärjekordade ning kaasuvate logistiliste
keerukuste tõttu soovitame pöörduda lapse vaimse seisundi täpsustamiseks
lastepsühhiaatrilise meeskonna poole siiski elukohajärgselt (Tervisekassa
raames tegutsevad Tallinnas SA TLH LVTK, Marienthali keskus, Sensus). Seni
on vajalik järgida/rakendada Rajaleidja spetsialisti poolt antud
soovitusi.

Vastaja arst: IRINA SAHNJUK (D07426)

Arsti eriala: psühhiaatria laste- ja noorukitepsühhiaatria lisapädevusega

-ATH osas ei saa me kahjuks pt-i hindamisele võtta järgm 4 kuu jooksul ka
kui rahuldava või kergelt häiritud toimetuleku foonil on selge ATH
kahtlus. SEda seetõttu, et meil on v suur pt-de surve ja puudub selle
täitmiseks piisav tööjõud.

Märkused

Raviarst/koostaja

ERE VASLI (D06729)

EPS soovib kiiremas korras SM suuniseid ja juhiseid kuhu ja kuidas suunata
lapsi, kes vajavad laste psühhiaatrilist abi.

Head koostööd soovides,

Vanda Kristjan

EPS juhatuse liige

Vaimse tervise töörühma juht